SAS Aktie | Ska man investera i SAS? [2022]

SAS aktie är världens favorit bland svenska investerare då det är ett skandinaviskt flygbolag, vars rutter består av inrikes- och utrikesflyg. Förutom passagerarresor kan du hitta SAS i många andra branscher, till exempel transport av varor eller hantering av gods för ditt företags räkning. Huvudkontoret för denna framgångsrika organisation grundades redan 1946 då man först startade sin verksamhet från Stockholm, innan man flyttade till större lokaler.

Investera i SAS aktie

SAS-aktien, som är en av Sveriges överlägset bästa aktier i år, har stigit med nästan 30 %. Även om den sjönk något mot slutet av 2021 är det fortfarande många som skulle hävda att dess utveckling från början av 2020 fram till nu fortfarande är anmärkningsvärd med tanke på dessa omständigheter.

SAS aktie Avanza

Svenskar kan handla SAS aktie på Stockholmsbörsen via Avanza. Det finns 7,266,039,292 aktier och bolaget har ett börsvärde på 7,498,6 miljoner SEK. I skrivande stund ser deras ägarlista ut som följande:

10 största ägareKapitalRöster
The Danish Government21,8%21,8%
Regeringskansliet21,8%21,8%
Knut and Alice Wallenberg’s foundation3,4%3,4%
Vanguard1,6%1,6%
Gerald Engström1,0%1,0%
Avanza Pension0,7%0,7%
BlackRock0,7%0,7%
SEB Fonder0,6%0,6%
Norges Bank0,6%0,6%
Handelsbanken Fonder0,5%0,5%

Du kan läsa mer om SAS hos Avanza genom att klicka här! (Länken öppnas i en ny flik)

SAS aktie högsta värde

Som högst har man kunnat handla deras aktie för lite drygt 171 SEK. Det kunde man göra den 15 Juni 2007.

Vad har hänt med SAS aktien?

Det var ett fantastiskt år för SAS, där företaget blev ett av landets mest värdefulla företag. Många investerare känner dock att det inte dröjer länge innan allt det roliga tar slut och aktiekurserna börjar krascha igen, vilket de har gjort sedan förra sommaren då det började bli för varmt.

I ett överraskande drag har också Kairos Investment Management utökat sin korta position i SAS. Företaget har nu lika många aktier i både bullish och bearish, med 0,99 % som uteslutande är avsedda att förvärva fler analyserande datapunkter om detta flygbolag. De ska sedan bestämma sig för om de kommer att gå vidare med några framtida investeringar i det eller inte.

Citadel Investment Group och Astaris Capital Management har shoppat efter aktier som de tror kommer att misslyckas. Paret äger 1stery positioner som shorts med en negativ andel som är värd nästan 3 % av de totala tillgångarna under förvaltning!

Hur går det för SAS 2022?

I en situation där SAS kämpar på, satsar Wallenbergs företag på att återuppliva sitt ikoniska varumärke. De har länge haft en viktig plats i samhället, men när stora företag skär ner på flygresor på grund av besparingsåtgärder verkar det som om det kommer att bli svårt för dem nu också!

Den intensiva kampanj som pågår syftar inte bara till att skapa vinster igen genom att återuppta investeringsmedel som minskades när andra drog ner på verksamheten efter den 11 september 2001. Den går också till att ta itu med frågor som hur de bäst ska marknadsföra sig själva med tanke på den nuvarande konkurrensen från andra flygbolag som erbjuder billigare priser. Samtidigt upprätthåller de en tillräckligt hög kundtillfredsställelse för att ändå inte närma sig en konkurs.

SAS varnar för att det krävs mycket mer för att återställa den finansiella hälsan

Scandinavian Airlines Groups (SAS) plan för att spara pengar genom att omorganisera sin verksamhet har mötts av blandade känslor. Företaget genomgår för närvarande ett Chapter 11-förfarande i USA och fortsätter att arbeta för att övertyga intressenterna om att detta kommer att leda dem in i en bättre framtid. Detta trots att många utmaningar på vägen ännu inte möts eller inte har genomförts.

Flygbolaget håller fortfarande på att återhämta sig från en rad händelser som har påverkat deras verksamhet under sommaren, bland annat pilotstrejker och reseavbrott. Priset på flygbränsle har också stigit, vilket kommer att göra underverk för att påskynda inflationen i alla branscher!

”Kostnadsminskningar inom hela SAS fortsätter att vara i fokus för att säkra vår kostnadskonkurrenskraft”, sade det Stockholmsbaserade flygbolaget i ett uttalande på fredagen i samband med att det rapporterade sitt resultat för det tredje kvartalet. Det har ”identifierat den stora majoriteten” av de 7,5 miljarder kronor (707 miljoner dollar) i årliga kostnader som det måste skära ned på.

Det rapporterade totala rörelsekostnader på 24,4 miljarder kronor för de nio månaderna fram till och med juli, en ökning med 10,8 miljarder kronor, justerat för valutaeffekter.

Det trinationella flygbolaget har gjort betydande framsteg både när det gäller personalkrisen och de finansiella omstruktureringsplanerna under sommaren. Tidigare denna månad gick Apollo Global Management Inc. med på att förse företaget med ett lån på cirka 700 miljoner dollar, så kallad debtor-in-possession-finansiering, för att hjälpa företaget genom konkursprocessen enligt kapitel 11.

Förutom låneavtalet med Apollo är SAS på väg att nå resultat i samtalen om omförhandling av kontrakt för att minska leasingkostnaderna och för att ”rätt dimensionera” flottan.”, sade Anko van der Werff, CEO för SAS, i en intervju.

Augusti var en hektisk månad för SAS då bolaget slutförde piloternas kollektivavtal och nådde en överenskommelse med fackföreningarna om att avsluta 15 dagars strejk. Flygbolaget ställde in 3 700 flygningar som påverkade 380 000 passagerare och kostade 135 miljoner dollar!

Det är dock inte en färdig affär ännu. Företaget behöver fortfarande övertyga långivarna om att det kommer att vara bättre för dem i det långa loppet att omvandla 20 miljarder kronor av befintliga skulder till eget kapital. De behöver också minst 9-och 5+ miljarder mer om du vill att denna plan ska fullföljas!

SAS är nu börsens mest blankade aktie.

Vad händer med SAS?

Företaget arbetar för att omstrukturera sina skuldförpliktelser och ”konfigurera om” under denna process. Förhandlingar med potentiella långivare om bryggfinansiering på upp till 700 miljoner dollar påbörjades för att hålla verksamheten öppen, enligt SAS uttalande.

Den europeiska flygtransportjätten avslöjade att de kommer att göra stora förändringar efter att ha meddelat att flygningar mellan Europa och Nordamerika kommer att drabbas av betydande förseningar på grund av de senaste problemen på en viss flygplats nära Paris, vilket har orsakat många internationella resenärers semestrar.

Det finns en besvikelse att SAS räddningsplan inte har fungerat som planerat, men det är inte särskilt förvånande med tanke på hur utmanande denna situation redan var.

”Det kan krävas att politikerna går in och vägrar stödja tills alla överenskommelser är uppfyllda”, säger Jacob Pedersen från analysföretaget Sydbank Analytics. Företaget hävdar nämligen att förhandlingarna om den pågående omstruktureringen hittills ”gett begränsade resultat” och att mycket återstår att göra innan ledningen och styrelsen kan tillkännage en framgångsrik genomförande plan.

Skjuter upp räntebetalning på hybridobligationer

I ett överraskande drag har SAS skjutit upp de räntebetalningar som förfaller till betalning för sina hybridobligationer. Uppskjutandet av dessa viktiga medel kommer att ge mer tid för att förhandla med fackföreningar och anta den lagstiftning som krävs för att säkra de anställdas avtal innan de slutförs nästa år.

Betalningarna föreföll den 25 och 26 april 2022 i enlighet med deras villkor. Uppskjutandet av denna skyldighet anges i ett pressmeddelande som utfärdades 10 april 2022.

Vad tror man om SAS aktie?

Under år 2022 så har SAS aktie börsens mest blankade aktie, vilket indikerar på att ett stort antal investerare inte har trott på en positiv framtid.

Varför faller SAS på börsen?

SAS AB har problem efter att ha ansökt om konkursskydd, bland annat på grund av strejker från deras piloter som kan leda till bredare omstruktureringar. Företaget har talat med potentiella långivare och kommer snart att försöka se över sina skuldförpliktelser och omkonfigurera flygplansflottan under denna process. De för också samtal om en överbryggningsfinansiering värd 700 miljoner dollar, vilket skulle kunna hålla verksamheten öppen för tillfället!

Therése Vingåker
Therése Vingåkerhttps://ta-nyheter.se
Therese Vingåker är forskarassistent i tillämpad matematik vid TA-gruppen med en gedigen bakgrund på Chalmers tekniska högskola. Hon avslutade sina grundstudier i matematik och fysik vid Uppsala universitet 2016. Hennes nuvarande forskning ligger inom området spektralteori och matematisk fysik, med tillämpningar på plasmafysik och kvantmekanik.
Sveriges äldsta handelsrobot

3600+ Svenskar har inte fel. Är du också intresserad av att handla aktier på autopilot?

  • Du får ett förmånskonto med billigare courtage.
  • Du har full kontroll över ditt eget kapital & din egen riskhantering.
  • Copy tradingen är helt kostnadsfri för dig som förmånskund.
  • Det tar 3 minuter att registrera ett konto skicka in dina uppgifter o komma igång med TA Algo.